Astronomer har fundet den hidtil køligst aktive stjerne man endnu har set - 30x tungere, men ikke meget større end Jupiter!

De brune dværg-stjerner kan veje 30-75 Jupitermasser, men er ikke meget større af den grund, fordi massen presser dem sammen. Omvendt kender man exoplaneter der er 20x større end Jupiter.

Grænsen mellem hvornår man taler om store planeter og hvornår det er små stjerner - som jo også kan være i kredsløb om større stjerner - afhænger af deres temperatur og om de har aktive processer - soludbrud med andre ord.

Udbrud på andre stjerner kan i nogle tilfælde registreres som små variationer i deres lysstyrke, men med de brune dværge som man dårligt nok kan få øje på er det umuligt. Til gengæld kan de registreres med radioteleskoper, netop fordi udbrudene er så lavfrekvente at de udsender radiostøj istedet for lys. Derfor blev J1047+21 som ligger 33,6 lysår fra os, også registreret med det 300m store Arecibo radioteleskop.

J1047+21 er en såkaldt "T-dværg" ikke mere end 30 Jupitermasser tung

På billedet, ses Solen tv. til sammenligning, og den lilla T-dværg ved siden af Jupiter.
De to andre dværg-stjerner er henholdsvis en sen M-dværg som lyser som en "rigtig" stjerne og en L-dværg (den røde i midten)