En neutronstjernes indre Neutronstjerner - udbrændte sammenfaldne stjerner - er nogle af de tætteste kendte faste objekter. De roterer meget hurtigt og regelmæssigt - indtil de ikke gør!. For 5% af de kendte neutronstjerners rotation har indimellem accelleret op, for derefter at vende tilbage til sin oprindelige rotationshastighed Disse små fejl afslører meget om deres indre, som man mener skyldes at et lag af superflydende neutroner presses udad og rammer en ydre fast skal, som derved kan speede op.

Men glimtene er sjældne og uregelmæssige; Kun én neutronstjerne - Vela pulsaren - udviser regelmæssige ændringer.
Nye analyser af af den seneste Vela-afvigelse fra 2016, viser at den kortvarigt accellerede yderligere op lige inden den igen vendte tilbage til sin oprindelige rotation.
Det mener forskerne skyldes at det flydende lag der rammer skorpen bliver indhentet af et indre lag; "En af disse lag, en suppe af superflydende neutroner i skorpens indre lag, bevæger sig udad og får skorpen til at accellere op. Men så indhentes det af en anden superflydende suppe fra stjernens indre og får den til at standse op igen" siger Dr. Lasky fra Australske Monash University