Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 41 gæster online
Banner
Et sjældent kig på et tidligt stjernedannelses-stadie
Skrevet af Henrik Rosenørn
Onsdag, 14. marts 2012 16:41
Astronomi - Stjerner

En stjernedannelses-cyklus fra gassky til planetsystem

Det er lykkedes astronomer at identificere et tidligt stadie af stjernedannelser: Nemlig et hidtil "missing link" mellem den interstellare gas-sky og stjernedannelser

Faktisk kender man allerede flere af den slags områder, men det her er anderledes; For næsten alle andre lignende eksempler ligger i områder hvor der allerede er andre nydannede stjerner.

Fx. Oriontågen hvor utallige nydannede stjerner oplyser og opvarmer de omkringliggende gasser, og får dem til at gløde. Men det hele starter jo et sted når en lille en interstellar gassky falder sammen i en håndfuld massive stjernedannelser. Når først de antændes begynder det hele at gløde op på grund af UV strålingen fra de første tunge stjerner som derefter sætter gange i hundreder eller tusinder mindre stjerner.

Den nye meget tidlige stjernedannelse som er fundet med radioteleskoper, er en af disse tidlige tunge stjernedannelser, som ikke forstyrres af omkringliggende unge stjernedannelser

Dermed har man fået en sjælden mulighed for at se hvordan de interstellare skyer starter med at kollapse til stjernedannelser (frame 2-3 i ovenstående ill.)

Kilde: National Radio Astronomy Observatory