Undersøgelser af den store A0 stjerne Vega kun 25 lysår herfra, afslører at den er omgivet af to større asteroidebælter; Et indre varmt bælte og et ydre koldt bælte adskilt af et større mellemrum. Bælterne ligger i en afstand fra Vega der proportionalt svarer til vores egen asteroidebælter

Udover at lige vores egne asteroidebælter, svarer de også meget nøje til dem man også har fundet om stjernen Formalhautsom også har en kendt planet om sig. Mens Vega er en yngre stjerne på kun ca. ½mia år, er Formalhaut en lidt ældre stjerne

Det store mellemrum mellem asteroidebælterne tyder på at der er flere større planeter imellem dem, som har "ryddet" banen for asteroider, ligesom man også regner med at Formalhaujt gemmer på flere planeter end den man har fundet

Vegas og vores egne asteroidebælter

Tv. på tegningen her ses Vegas asterodiebælter, sammenlignet med Solsystenet som er vist i samme skala nederst i midten. På illustrationen th. ses solsystemet skaleret op til samme størrelse som Vega-systemet, så man kan se hvor meget de proportionalt ligner hinanden.

Formalhauts bælter har også samme størrelsesforhold.

Kilde: NASA