Fordelingen af mørkt stof i universet - energien kender vi endnu ikke

I 50år har astronomer ledt efter universets masse for at finde ud af om universet vil falde sammen igen eller spredes i det uendelige. Men hvad sker der nu med universet, når dens udvidelse tværtimod accelerer?

Oprindeligt regnede man med at universet udvidelse ville sløves ned af dets masse som burde forsøge at få den til at falde sammen. Men var universets masse nok til at få den til at falde sammen igen? Det var der utroligt mange astronomer der brugte meget tid på at bestemme.

Men med de seneste års erkendelser af at universets udvidelse ikke går langsommere og langsommere, men tværtimod accelerer har det ændret sig.Grunden til denne tilsyneladende selvmodsigelse er at mens tyngdekraften der holder universet sammen, spredes og dermed svækkes, er den mørke energi konstant, fordi den er en egenskab ved det tomme rum. Dermed øges dens indflydelse med tiden og universets udvidelse accelerer

Men det betyder ikke at universet nødvendigvis vil sprede sig i det man i de gamle modeller kaldte "the big rip".

Men der er en variabel i regnestykket som kaldes mørk energi tryk/densitets forholdet som er -1.  Men hvis dette forhold varierer over tid, kan man ifølge en ny model-beregning godt forestille sig et univers der "genstarter" med tiden.

Men bare rolig: det er først om så mange mia. år at man ikke skal planlægge sin pensions-ordning efter det