Forskere fra BICEP2 samarbejdet annoncerede idag det første direkte bevis for den såkaldte kosmiske inflation, da stoffet i universet kondenserede sig ud efter Big Bang. Deres data repræsenterer også de første billeder af gravitationsbølger eller krusninger i rumtiden. Disse bølger er blevet beskrevet som "første rystelser af Big Bang." Endelig bekræfter dataene også en dyb forbindelse mellem kvantemekanik og almen relativitet.

"Afsløringen af  dette signal er et af de vigtigste mål i kosmologi i dag" siger John Kovac fra Harvard-Smithsonian, som leder BICEP2 samarbejdet.

De banebrydende resultater kom fra observationer med BICEP2 teleskopet af den kosmiske mikrobølge baggrund - en svag glød der er tilovers fra Big Bang.

Små udsving i denne efterglød, giver et fingerpeg om forholdene i det tidlige univers. For eksempel viser små forskelle i himmel-temperaturen henover himlen, hvor dele af universet var tættere, efterhånden som den kondenserende i galakser og galaksehobe.

Da den kosmiske baggrundsstråling er en form for lys, udviser den også alle lysets egenskaber, herunder polarisering. På Jorden bliver sollyset spredt af atmosfæren og bliver polariseret, hvilket er grunden til at polariserede solbriller medvirker til at reducere blænding. I rummet bliver den kosmiske mikrobølge-baggrundsstråling spredt af atomer og elektroner, som polariserer også.

"Vores team har ledt efter en speciel type polarisering kaldet "B-moder"', som repræsenterer et mønster i polariseringen af det gamle lys," siger co-leder Jamie Bock fra Caltech. Gravitationsbølger klemmer lyset der passerer dem og producerer et mønster i den kosmiske mikrobølge baggrund. Gravitationsbølger har en "håndethed" ligesom lysbølgers venstre- og højre-hånds polariseringer.

"Det bølgende B-mode mønster er en unik signatur af gravitationsbølger på grund af deres håndethed. Dette er det første direkte billede af gravitationsbølger tværs ur himmel" siger Chao-Lin Kuo  fra  Stanford / SLAC.

Holdet undersøgte variationer på himlen i størrelsesordenen 1-5 grader (2-10x fuldmånen). De blev overrasket over at opdage et B-mode polarisering signal væsentligt stærkere end mange kosmologer forventet. Holdet analyserede deres data i mere end 3år i et forsøg på at udelukke eventuelle fejl.

"Det har været som at lede efter en nål i en høstak, men i stedet fandt vi et koben," siger Clem Pryke  fra University of Minnesota.

Kilde: Harvard smithsonian