Solen lige nu

Skrevet af Henrik Rosenørn
Torsdag, 26. maj 2011 12:54
Astronomi - Kosmologi

Den 22årige fysikstuderende Amelia Fraser-McKelvie og hendes lærere

Teoretikerne har i årevis forudsagt at der måtte være mere masse i universet end vi kender til. Det lykkedes den 22-årige Australske fysik studerende Amelia Fraser-McKelvie at finde en del af den manglende masse i de eksisterende røntgen-studier af universet.

Man mente at der burde være mindst dobbelt så meget stof i det lokale univers i forhold til det vi kender til. Teoretikerne havde forudsagt at det burde findes i de store strukturer mellem galaksehobene, som meget tynde og varme gasser. Derfor burde man kunne finde det ved hjælp af røntgen kortlægninger af universet. Men det har hidtil været forgæves.

Indtil den 22-årige Amelia Fraser-McKelvie Australske 1-dels studerende fik påpeget en mangel i tolkningen af data-materialet, som gjorde at man hidtil havde overset det; Det havde hele tiden været lige under næsen på forskerne, som primært havde behandlet data numerisk istedet for grafisk. "Eureka-øjeblikket" kom da hendes lærer Dr Jasmina Lazendic-Galloway (tv. i bill.) analyserede hendes analyser

Hendes artikel er offentliggjort i det respekterede Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Kilde:; Monashh University