Solen lige nu

Skrevet af Henrik Rosenørn
Lørdag, 20. februar 2010 04:00
Astronomi - Interstellart stof

Sharpless 2-106 (Sh2-106) fotograferet med Gemini GMOS
En ny undersøgelse af objektet Sharpless 2-106 (Sh2-106) viser at det er en dramatisk kæmpe-stjernefødsel, og at vindende fra den har sat gang i dannelsen af mange substellare legemer, som vil resultere i 50-150 mindre stjerner i tågen!
Tågen Sh2-106 er en timeglasformet tåge, som er resultatet af en bipolar stjernedannelse, hvor gasser presses ud fra polerne af en ny kæmpestjerne i tågens centrum. Sh2-106 ligger 2.000lysår herfra i stjernebilledet Cygnus (Svanen). Stjernedannelsen begyndte formodenligt for 100.000år siden, så det er en ret ung tåge.

Når vinden fra de to jets møder den omgivende kolde og dermed mørke tåge i området, sker det med en hastighed af 200km/sekund!. Det får dels jettene til at blive opløst ved mødet med de kolde gasser, men varmer også gasserne omkring dem op, og sætter gang i en lang række mindre sammenklumpninger i tågen.

Mange af dem vil sikkert blive brune dværge eller frie planeter, men forskerne estimerer at 50-150 af dem bliver "rigtige" stjerner, hvilket med tiden vil resultere i dannelsen af en lille åben stjernehob, på tågens plads.

Billedet er taget med Gemini Multi-Object Spectrograph (GMOS) monteret på Gemini observatoriets 10meter teleskop. GMOS kan ikke bare tage et billede af et objekt, men analyserer samtidigt de enkelte billedelementer.

LÆS MERE på Gemini observatoriets hjemmeside