Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 54 gæster online
Banner
Voldsomt stilfærdige eksplotioner i galakse
Skrevet af Henrik Rosenørn
Onsdag, 01. august 2012 12:20
Astronomi - Galakser

Galaksen NGC1187

Et nyt billede taget med ESOs VLT viser galaksen NGC 1187 som har været hjemsted for to supernovaeksplosioner gennem de seneste 30 år, den seneste i 2007. Billedet her er det mest detaljerede, der til dato er taget af galaksen.

Galaksen NGC 1187 ses næsten direkte ind mod dens skive i det nye VLT-billede, der tydeligt viser galaksens spiralstruktur. Omkring et halvt dusin fremtrædende spiralarme kan ses, der hver indeholder store mængder gas og støv. De blålige områder i spiralarmene peger på tilstedeværelsen af unge stjerner, der er født af skyer af interstellar gas.

I de centrale områder ser vi galaksens bule, der gløder med en gullig farve. Denne del af galaksen består mest af gamle stjerner, gas og støv. NGC 1187 har dog ikke en helt rund bule, men viser antydningen af en central bjælkestruktur. Sådanne bjælker menes at virke som mekanismer, der kanaliserer gas fra spiralarmene til centret og forøger stjernedannelsen der.

Omkring galaksens yderdele ses også mange meget svagere og mere fjerntliggende galakser. Nogle af dem ses endda gennem skiven på NGC 1187. Deres hovedsageligt rødlige farver står i kontrast til de lyseblå stjernehobe i det meget nærmere objekt.

NGC 1187 ser stilfærdig og uforanderlig ud, men den har været hjemsted for to supernovaeksplosioner siden 1982. En supernova er en voldsom stjerneeksplosion, der er resultatet af døden af enten en tung stjerne eller en hvid dværg i et dobbeltstjernesystem. Supernovaer er blandt de mest energirige begivenheder i Universet og så lysstærke, at de ofte overstråler en hel galakse inden de gløder ud i løbet af adskillige uger eller måneder. I løbet af denne korte tid kan en supernova udstråle så meget energi som Solen forventes at udsende over hele sin levetid.

I oktober 1982 blev den første supernova i NGC 1187 – SN 1982R – opdaget ved ESOs La Silla-observatorium. I 2007 opdagede amatørastronomen Berto Monard i Sydafrika endnu en supernova i denne galakse – SN 2007Y.  Et hold astronomer gennemførte efterfølgende en detaljeret undersøgelse og fulgte SN 2007Y i omkring et år ved hjælp af mange forskellige teleskoper. Dette nye billede af NGC 1187 er lavet med observationer, der blev indsamlet som en del af denne undersøgelse og supernovaen kan ses, lang tid efter dens lysstyrke toppede, tæt ved bunden af billedet.

Disse data blev indsamlet med FORS1-instrumentet koblet på ESOs Very Large Telescope på Paranal-observatoriet i Chile