Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 29 gæster online
Banner
Ultra-hurtige vinde fra det centrale sorte hul former galakserne
Skrevet af Henrik Rosenørn
Tirsdag, 28. februar 2012 12:23
Astronomi - Galakser

Stjernernes bane-rotation om galaksen centrum afhænger i princippet alene af den centrale masse i det sorte hul, som - sammen med rotationen - former en flad skive. Derfor har "den centrale bule" (bulge) længe undret astronomerne, men nu har man fundet en forklaring: Den kraftige strålings-vind fra det sorte hul.

De centrale buler burde næsten ikke være der, hvis det hele handlede om masse og rotation; For jo tættere på kernen stjernerne er, jo hurtigere vil de rotere om centrum. Dermed vil de blive presset sammen i den spiral-skiven, så den centrale bule flades ud. Men det gør de jo ikke.

Men nye målinger af det strålings- masse flow - interstellar vind kan man samlet kalde det - har vist at det sorte hul presser masse ud med hastigheder som nærmer sig lysets. Og nye studier af disse vinde viser at de ikke kun er i form af jettene fra polerne, og en langsommere vind som breder sig ud til alle sider som en sfærisk front.

Istedet sker der en blanding af den hurtige jet og de generelle vinde, som skaber en spirallerende turbulens, som vist på billedet herover, og som er de meget hurtige vinde man har kunnet måle på det seneste.

Og det er disse vinde som lægger pres på stjernerne, så de ikke bare flader ud i skiven, men skaber den centrale bule som det ses i billedet øverst (NGC4565)