Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 47 gæster online
Banner
Millioner af stjernedannelser mellem galaksehobe
Skrevet af Henrik Rosenørn
Tirsdag, 22. maj 2012 14:34
Astronomi - Galakser

ESAs infrarøde rumteleskop Herschel har opdaget store mængder nye stjernedannelser i en gasbro mellem 2 galaksehobe!

Fundet blev gjort i den bro af varme gasser der strækker sig mellem 2 supergalaksehobe som var kendt i forvejen under navnet RCS2319.

Broen af gasser - og stjerner - strækker sig over en afstand af 8 millioner lysår, mellem de to hobe som vil kollidere og smelte sammen om nogle milliarder år. Når de gør det vil de tilsammen blive den største galakse-struktur i det kendte univers!

På billedet tv. ses galakse-hobenes røntgensignatur med lilla, lagt henover et optisk billede af samme område.  I Herschel billedet th. ses de stærkt rødforskudte stjernedannelser mellem hobene.

Astronomerne estimerer at der dannes nye stjerner i RCS2319-broen, med enb hastighed på 1000 solmasser/år. Til sammenligning producerer Mælkevejen kun 1 ny solmasse stjerne om året.

"Denne strålende bro af stjernedannelser giver os et øjebliksbillede af, hvordan de kosmiske strukturers udvikling på meget store skalaer, påvirker de enkelte galakser inden i dem" siger Jim Geach fra  McGill Uiversity