HydrogenI fordeling i M51 galaksen

På den anden side af  vores galakse Mælkevejen, mener man der ligger en lille nabogalakse skjult bag Mælkevejens centrale dele. Men nu mener astronomer at have fundet en måde at lokalisere den på

Rundt om galakserne breder der sig en halo af kolde hydrogen-I gasser. Men det er ikke fordelt i en boble om mælkevejen, men er snarere en forlængelse af spiralerne, som er meget påvirkelig af nabogalakser om Mælkevejen. Så ved at studere mener forskerne at man kan regne sig frem til hvor den usynlige nabogalakse er

HydrogenI fordeling i M51 galaksen

M51 fotograferet med THINGS VLA'en

M51 (C) Astronomibladet

I dette billede af M51, ses den velkendte dobbeltspiral som et klart hvidt område th. for midten. Th. ses M51 som den ser ud i alm. hvidt lys. Men udenom breder der sig en arm af hydrogen-I gasser; Dvs. kolde ikke-ioniserede hydrogen gasser som det normalt er svært at se. Men THINGS radioteleskopet kan se dem

Simulationer af M51 viser hvordan denne arm er blevet spredt ud af kollisionen med den lille nabogalakse.

Computermodel af hydrogen-I fordelingen i M51