Solen lige nu

RSS Feeds

Online Brugere

Vi har 68 gæster online
Banner
Hubble finder sjælden galaktisk bue
Skrevet af Henrik Rosenørn
Onsdag, 27. juni 2012 08:44
Astronomi - Galakser

Galaksehob

Hubble har fundet en meget sjælden gravitionel linse, hvor en forholdsvis tung galaksehob 10mia. lysår herfra - og dermed kun 3,7mia år efter Big Bang - forstærker lyset fra en endnu fjerrnere galakse

Der er så mange galakser og galaksehobe, at de ofte ligger på linie, så en galakse kan forstærke lyset fra en fjernere galakse i en såkaldt gravitionel linse. De er  med andre ord ikke så sjældne. Men de findes som regel i det nærere univers, fordi der var færre galakser i tiden kort efter Big Bang.

Derfor troede astronomerne heller ikke deres egene øjne, da de fandt en sådan bue udenom galaksehoben J1426.5+3508, som ligger 10 mia. lysår herfra.

J1426.5+3508's alder og mase blev derfor undersøgt, og det viste sig også at den var enorm efter datidens forhold.

LÆS MERE på JPL

Gravatar
M. Stampe (28.06.2012 (01:35:46))
Noget galt med afstandene Yes No Teksten ovenfor siger, at galaxehoben er 10 mia. LY væk, og at den derfor kun er 1,7 mia. LY efter BB.

Den samlede etablede astrofysiske videnskab er nu om dage enige om, at BB skete for 13,7 mia. LY siden, så der mangler altså 2 mia. LY et eller andet sted i regnskabet, så mon ikke der istedet skulle have stået 3,7 LY efter BB.???
Quote
Gravatar
Henrik (28.06.2012 (10:34:15))
Afstandne - rettelse Yes No Hej M. Stampe

Du har ret: Det var selvfølgelig 3,7 mia.år efetr Big Bang. Undskyld og det er rettet.

Mvh Henrik