Solen lige nu

Skrevet af Henrik Rosenørn
Torsdag, 24. maj 2012 13:51
Astronomi - Galakser

Udsnit af galaksen NGC891's ækvatorial-plan

Nye studier af filamenter udenom galaksernes ækvatorial-plan, viser at det er støv og gasser der bliver presset ud af galaksens plan, af strålingstrykket fra supernovaer og nye stjernedannelser i galaksen.

Støvet og gasserne i disse filamenter ender dermed i galaksen halo, hvorfra der også falder gasser tilbage til galaksens plan. Dermed tegner der sig efterhånden et billede af en cyklus af ind- og udgående gasser mellem galaksernes skiver og deres omgivende haloer.

Når vi ser på Mælkevejen med alle dens stjerner og interstellare støvskyer , ser vi den som et tværsnit af dens skive, som strækker sig hele vejen rundt om Jorden. Dermed ligner nogle galakser som vender kanten mod os også Mælkevejen, når man ser den tæt nok på. Nogle a de bedst kendte eksempler på den slags 'edge-on' galakser er NGC891 og NGC4565.

Og i dette nye Hubble-billede af NGC891 er ligheden med Mælkevejen særdeles slående. NGC891 er ca. 100.000 lysår i diameter eller kun halvt så stor som Mælkevejen.

Kilde: Hubbles mission page hos NASA