Galakser

Galaksen WAS 29 består af en stor galakse WAS29a med en dværggalakse WAS29b i tæt kredsløb om sig. Men med en afstand på kun 26.000 lysår mellem de to galaksekerner, kredser den lille dværggalakse faktisk inden i den større WAS29a's galakseskive!!
...En galakse som kredser indeni en anden galakse, som en pandoras æske

Et fantastisk scenarie at forestille sig i sig selv, fordi man har set mange eksempler på galakser der opsluger dværggalakser. Normalt sker der det at den store galakses tunge supermassive sorte hul fodres med interstellart støv, gasser og hele stjerner og dermed blusser op i et fyrværkeri af røntgenstråling.

Men igen er WAS29 helt anderledes. For da den blev studeret med Nustar røntgenrumteleskopet, viser det sig at det er dværggalaksens centrale sorte hul som lyser op, mens den store galakses centrum er roligt!

På billedet ses galaksernes visuelle lys som grøn og den intense ioniserede stråling fra AGN som lilla

Årsagen er at den lille galakses centrale sorte hul er så stor, at den selv opsluger gasser og stjerner fra den store galakse. Dermed blusser den op til en Aktiv Galakse Nukleus (AGN). Astronomerne prøver stadig at finde ud af hvordan den lille galakses sorte hul er blevet så tung, men mener atd en har været uforholdsmæssigt tung allerede inden sammenstøddet.

"Studiet er derfor vigtigt, fordi det kan give ny indsigt i hvordan supermassive sorte huller dannes og vokser i sådanne systemer" siger Nathan Secrest fra US. Naval Research Laboratory og fortsætter: "Ved at studere systemer som dette, kan vi finde spor af hvordan vores egen galakses supermassive centrale sorte hul blev dannet"

Kilde: NuSTAR probes puzzling galaxy merger fra caltech

Tæt på Andromedagalaksens kerne ligger en regelmæssigt varierende røntgenkilde kaldet Swift J0042.6+4112, som man hidtil kun har kunnet gætte på hvad er. Men med data fra NuStar røntgenrumteleskopet, er det lykkedes at identificere den som en pulsar i et dobbeltstjernesystem, hvor pulsaren suger stof fra nabostjernen og spreder det om sig som en havevander.
kilde: Andromeda's Bright X-Ray Mystery Solved by NuSTAR fra Caltech
Galakse kollision Engelske astronomer har fundet en ring af små galakser om Mælkevejen som er hurtigt på vej væk fra os. Indranil Banik, PhD stud. fra Sctr Andrew siger; "Den ringfomede fordeling er meget besynderlig; De ligger som en streng af regndråber der slynges fra en roterende paraply". Der er iflg forskerne kun én mulig forklaring på den høje hastighed de fjerner sig fra os på; Nemlig at Mælkevejen og Andromeda galaksen lavede en tæt passage forbi hinanden for ca. 7mia år siden. Men det er et problem at forklare hvordan de så er endt 2,5mio lysår fra hinanden som de er nu istedet for allerede at være kollideret

Kilde: Running away from Einstein fra University of St Andrew, UK

De tidligste supermassive sorte huller har været en gåde, siden man for et årti siden fandt de første kun 800 mio år efter Big Bang. For teoretisk burde de være milliarder år om at dannes!
Men nye simulationer fra Dublin City-, Helsinki Universititet og Georgia Tech som er publiceret i Nature, viser at nabogalaksers massive jets kan slukke for stjernedannelserne og dermed accellere dannelsen af de store sorte huller, på samme måde som et badekar fyldes hurtigere, når proppen er i.
Kilde: Georgia Tech, Columbia University mfl.
Sort hul flår stjerne2 nye næsten samtidige artikler på arXiv rapporterer om fund af såkaldte "tidal disruption events" (TDE'er), som er signaturer efter stjerner der er kommet for tæt på sorte huller.
Den ene - iPTF16axa - er unikt fordi det er slugt af et enormt sort hul på 40 mio solmasser. Udbruddet varede 49dage og havde en temperatur på 30.000'K.
Det andet udbrud iPTF16fnl i galaksen Makarian950, kommer fra et sort hul på kun 2 mio Solmasser. Det udbrud var kortere og havde en lavere temperatur på 19.000'K, men udsendte til gengæld også stærke UV stråler.

Se arXiv 1703.01299 og arXiv 1703.00965