Statistiske analyser af de data planetjægeren Kepler indtil nu har fundet, viser at der sandsynligvis er mere end 50 milliarder planeter alene i vores egen galakse Mælkevejen.

Keppler rumteleskopet som blev opsendt forrige år, afsøger et 10kvadratgrader stort udsnit af stjernehimlen. Formålet med Kepler er ikke at studere exoplaneter, men at identificere stjerner der sandsynligvis har planeter, som andre teleskoper kan undersøge nærmere. Ideen med kun at studere et begrænset udsnit af himlen, men at gøre det meget nøje og over lang tid, er at man dermed får en idé om præcis hvor almindelige planeter er - udover naturligvis at finde kandidater at studere nærmere.

Og på under et år, har Kepler funder 1.235 stjerner med planeter om, hvoraf flere af systemerne huser flere planeter og 54 af planeterne ligger i biozonen, som er det område om en stjerne, hvor planeter hverken er for kolde eller varme til at være beboelige.

Hidtil har man ment at Mælkvejen huser 180 milliarder stjerner, men nye analyser som har fundet en større andel af dværgstjerner, viser at tallet nok snarere er 250-300 milliarder stjerner. En statistisk fremskrivning af Keplers foreløbige data viser, at der dermed må være over 50 milliarder planeter i Mælkevejen