Den jordlignende exoplanet hd85512b

Et nyt kinesisk studie af de kendte jordlignende exoplaneter, konkluderer at have/større søer på flere af dem sandsynligvis er formet som hummere.

Vi kender i dag en lang række jordlignende exoplaneter, hvoraf 5 anses for så jordlignende at de kan være beboelige.

De kredser alle om små røde stjerner; Det skyldes dels at de små stjerners beskedne lys gør det lettere at finde mindre planeter om dem, men også at de er mere stabile og i det hele taget regnes for mere gæstfrie.

Men fordi de røde stjerner er så beskedne, ligger den beboelige "Guldlok" zone hvor temperaturen på evt. planeter er rigtig for liv, meget tættere på end om Solen. Dermed vil stjernen også få en større tidevandseffekt på eventuelle have på planeterne.

Ved at studere lysvariationer som de tolker som reflekser i havene, og kombinere dataene med modeller af tyngdepåvirkninger af have, konkluderer de at havene - medmindre de dækker hele planeten - sandsynligvis bliver formet som en hummer af tyngdepåvirkningerne, som vist i modellerne herover