Saturnlignende exoplanet med ringe formørker moderstjernen Man kender idag over 5000 exoplaneter; De fleste er store gasplaneter fordi de er lettere at finde, men nogle enkelte har overrasket astronomerne som værende meget store og lette - helt ned til 0,3 g/cm^3!

Exoplaneters masse måles som regel på hvor meget de får moderstjernen til at rokke, når stjernen og planeten kredser om et fælles tyngdepunkt. Diameteren måles på hvor meget de formørker moderstjernen. Og en håndfuld exoplaneter har altså formørket stjernen meget, hvilket får astronomerne til at undre sig over, at de kan holde på atmosfæren, så den ikke blæser af pga solvinden fra moderstjernen.

Men det foreslår 2 forskere nu kan skyldes at de har ringe ligesom Saturn. De gav sig derfor til at simulere hvordan Saturn må formørke Solen, hvis vi blev observeret udefra. Dernæst regnede de på hvordan ringe om en planet tættere på moderstjernen må se ud, og kom frem til at is - som Saturns ringe består af - vil fordampe med tiden, så de vil i langt højere grad bestå af sten/jern og vil dermed blokere mere af lyset fra en stjerne de formørker.

De kan ikke entydigt sige at ringe er forklaringen på de store lette exoplaneter, men deres modeller kan i alt fald forklare flere af observationerne skriver forskerne i artiklen Exploring Whether Super-Puffs Can Be Explained as Ringed Exoplanets på arXiv, og fortsætter, at nye observationer vil kunne afgøre det.