Kepler exoplanet-rumteleskopet har fundet 2 nye planetsystemer med 3 jordlignende exoplaneter.
2 af de jordlignende planeter anses endda for at være de hidtil bedste bud på planeter, hvor der kan være liv!

De er alle en noget større end Jorden, men har en fast kerne og atmosfære.Kepler-62 systemet har 5 planeter; 62b, 62c, 62d, 62e og 62f mens Kepler-69 har 2 planeter; 69b og 69c. Det er planeterne Kepler-62e, 62f og 69c som er de Jordlignende exoplaneter.

Kepler 62 systemet ligner endda vores eget solsystem ret meget, med en stjerne der er lidt mindre end Solen og 2 faste planeter og 3 gasplaneter udenom - og så kan der endda også være flere. Desværre ligger Kepler62 1200 lysår herfra, eller 11,4 billiarder km

Især Kepler-62e og Kepler-62f som er hhv. 1,4x og 1,6x Jordens diameter, anses for at være potentielt livbærende. "De to planeter er nemlig vores hidtil bedste bud på planeter, hvor der kan være liv i universet", siger Lars A. Buchhave fra KU til dr

Baggrunden for den vurdering er at deres massefylde er ca. den samme Jordens, og dermed kan bestå af sten, vand og atmosfære. En gasplanet har nemlig en lavere massefylde (1-2kg/l), mens en bar stenplanet er tungere (4-5kg/l). Små stjerner lever desuden længere og er mere stabile, så eventuelt liv har haft forholdsvis ro til at udvikle sig.

Desuden ligger de to planeter i den såkaldte "biozone" omkring deres moderstejrner; Så  hvis de har en atmosfære som Jordens, vil de have en temperatur på -30 og 30 grader C i gennemsnit. Og når det ligesom på Jorden er lidt varmere om deres ækvator giver det rigtigt gode livsbetingelser.

Kilder: Carneige Institute, Kepler missionpage og DR