Sammenligning af gasplanet og jordlignende planet

Indtil  nu har man opdaget flere tusinde planeter om andre stjerner,  hvoraf nogle håndfulde er blevet karakteriseret som "Super Jord" planeter; Dvs. Klippeplaneter med atmosfærer, men større end Jorden. Nye analyser af 3 af dem, viser at de i virkeligheden kan være små gasplaneter

Analyser af de 3 exoplaneter Kepler-11, Gliese 1214 og 55 Cancri, som hidtil har været karakteriseret som store jordligende planeter, viser at de istedet kan være gaskæmper.

Massen af exoplaneter bestemmes ud fra deres påvirkning af moderstjernen, mens deres diameter beregnes ud fra hvor meget lys de blokerer når de passerer ind foran moderstjernen. Bevæbnet med deres masse og diameter, kan man så beregne deres massefylde.

Og eftersom klipper vejer 4-5kg/liter, vand vejer 1kg/liter og gasser/atmosfærer vejer <1kg/liter, siger massefylden altså meget om forholdende på planeten.

En exoplanet med en massefylde på fx. 2,5 må dermed have en klippekerne, omgivet af vand eller is og/eller evt. en atmosfære. Hvis den er tæt på stjernen bliver det vand og når den er større end Jorden og dermed også kan holde på en atmosfære, vil der sandsynligvis også være gasser om den.

Men de nye undersøgelser viser at tynde gasatmosfærer ikke bremser så meget ultraviolet lys som man hidtil har regnet med. Dermed kan de altså være væsentligt større end beregnet, så deres massefylde er mindre og de dermed er gasplaneter i stedet for klippeplaneter