Spitzer rumteleskopet har identificeret organiske molekyler om exoplaneten HD 209458b der ligger 150 lysår fra Jorden, i stjernebilledet Pegasus.

Det er en gasplanet og dermed ikke noget oplagt sted at finde liv, men det er anden gang man har fundet organiske molekyler som methan, CO2 og vand på en exoplanet,

Det viser at livsbetingelser kan være til stede i andre solsystemer. Det var iøvrigt samme forskerhold der fandt en lignende kemi om planeten HD 189733b sidste år.

Forholdet mellem vand og CO2 er det samme på de to planeter, men HD 209458b har langt mere methan i sin atmosfære end HD 189733b, hvilket kan betyde at der er noget særligt ved HD 209458b. Det er næppe sandsynligt at det er liv, eftersom det er en gasplanet, selvom det ikke er helt umuligt af den grund.

Fundet blev gjort med spektroskopi, idet man observerede planeten mens den bevægede sig ind foran moderstjernen. Dermed kunne man se en del af stjernens lys gennem planetens atmosfære, så man kunne lave de spektroskopiske optagelser af dens atmosfære.

Fundet viser også en anden ting; Nemlig at vi KAN måle exoplaneters atmosfæres kemi, og dermed afgøre om liv er muligt og evt. til stede (hvis man fandt en bio-indikator som fx. O2 iltmolekyler).

Læs mere på Spitzers hjemmeside