Jordlignende exoplanet, domineret af vand Siden man fandt en mindre planet om vores nærmeste nabostjerne Proxima Centauri, har astronomier analyseret den og diskuteret den ivrigt; For den er ikke meget større end Jorden og ligger omtrent i den beboelige zone. MEN; Selvom den ligge rom en fredelig lille rød stjerne, ligger den ret tæt på sin moderstjerne, så selv moderate soludbrud fra proxima Centauri, som jo hænder regelmæssigt, kan gøre den ubeboelig. Vi ved en del om Proxima Centauri b; At den er lidt større end Jorden, er en klippeplanet med en atmosfære og sandsynligvis vand.Dermed er den sandsynligvis "låst" i sin bane, med en side med permanent dag og en anden med konstant nat. Dermed har man ment at dagsiden måtte være meget varm og natsiden meget kold.

Men nye analyser og modeller viser at med store mængder vand,vil varmen fordeles, så liv trods alt er muligt.