Den jordlignende exoplanet Gliese 832C
Ud af tusinder opdagede exoplaneter, har man kun fundet en håndfuld (22 mere præcist) Jordlignende exoplaneter, som er faste planeter med atmosfære. De fleste af dem er dog noget større end Jorden - oftest ca dobbelt så stor og 4-5x så tunge, hvorfor de ofte kaldes "super-Jorde".

Ud fra deres sammensætning mener man at de - ligesom Jorden har en tynd silicium-oxid kappe og en jern-kerne. Men på grund af det større tryk mener Russiske forskere som har regnet på hvordan Magnesium, Silicium og Oxygen vil forbinde sig, at skorpen har en helt andre egenskaber end Jordens. Efter at have regnet på alle muligheder, mener de at MgSi3O12 vil være den dominerende forekomst. MgSi3O12 er mere metalagtig og en bedre leder end Jordens MgSi3O3 kappe.
Det betyder bla at den vil være bedre til at transportere varme op og vil give et kraftigere magnetfelt; Begge dele er godt for livs muligheder for at trives.

se '“forbidden” substances may increase heat transfer rates and strengthen magnetic fields on super-Earths' på Moskva Universitet