exoplaneter

Denne uge samles en lang række forskere for at diskutere de seneste fund i Kepler rumteleskopets data: 833 nye exoplanet-kandidater, hvoraf 10 er af Jord-størrelse og ligge ri den beboelige zone om moderstjernen!

Med disse sidste nye kandidater, har Kepler rumteleskopet  nu fundet ikke mindre end +3500 exoplanet kandidater, hvoraf næsten 1000 også er blevet bekræftet af anden vej.

Det er ikke mere end 20år siden man fandt den første exoplanet. Sidne dengang gik det langsomt fremad, og da Kepler blev opsendt i 2009, havde man knap 500 bekræftede exoplaneter, så Kepler har været en stor succes.

De fleste af de stjerner man har fundet planeter om, er mindre stjerner. Én medvirkende forklaring kan dog være at det er sværere at identificere planeter om de større stjerner, fordi planeter om den giver en procentvis mindre formørkelse hvis den passerer ind foran, og har mindre effekt på dens bane,

Men store stjerner er også mere ustabile, så eventuelle planeter om dem dermed er mindre beboelige end om små stjerner.

Med hensyn til planeternes størrelse, tyder Keplers data på at mindre Neprun-klasse gasplaneter er de mest almindelige, mens "Superjord" planeter (1,25-2x Jordens diameter) er de mest almindelige