Da Jorden blev dannet og livet blev til var Solen noget anderledes end idag og udsendte kun 70% afd ens nuværende lys. Og det har været et problem for at forklare hvordan livet blev til. Men udover at have fundet exoplaneter, har NASAs Kepler rumteleskop også givet et væld af lyskurver over stjerner af alle aldre. Og analyser af disse data, viser at unge stjerner oplever massive soludbrud: De voldsommme udbrud vi idag oplever med årtiers mellemrum, mener de har været daglige begivenheder dengang, og det har bla. skabt store mængder molekylær Nitrogen i atmosfæren og mange andre gode forudsætninger for liv.

Læs også 'Solar Storms May Have Been Key to Life on Earth'
Professor Philips Ludin fra UCSB
SETI forskere bruger meget tid på at lytte efter fremmede tekniske civilisationer, men ingen sender - heller ikke på Jorden.
Flere forskere taler for at bruge laser teknologi som et "fyrtårn" for få kontakt, såvel som til kommunikation. Moderne fiberlasere operere i dag med 30kW og som udviklingen i photonics er, vil det i fremtiden være endnu mere. En sådan laser-energi, ville let kunne spores på tværs af galaksen, selv med et baghave teleskop; Lubin påstår at hans søgestrategi vil kunne afsøge 10^12 stjerner for signaler!

De foreslå derfor at man for det første udvider vores søgen efter intelligens til også at omfatte det visuelle spekrum og at vi derudover også selv sender signaler ud om

Se arxiv.org/abs/1604.02108 og We’ll Leave the Lights On For You fra University Center Santa Barbara
Mælkevejen
Vores plads i Mælkevejen
Er vi alene?. Det statistiske svar på dét spørgsnmål er besvaret i Drakes berømte ligning, udne at det har kunnet give et fornuftigt fingerpeg. Men de seneste år har vi lært rigtigt meget om hvor alindelige planeter er, og om hvordan de dannes. Derfor har astronomer sat de nyeste data ind i Drakes ligning. Blandt andet viser de nyeste data at godt hvber 5´te stjerne har planeter i den beboelige zone.

Men der er stadig faktorer vi kun kan gætte på, som fx. hvor lang tid civilisationer er om at udvikle teknologi og hvor længe de kan overleve. Sætter man vores egne erfaringer ind, kommer de frem til at der må have været titusinder af tekniske civilisationer før os, men at de alle må være uddøde nu. Og hvis nogle har stået tidens test, ligger de sandsynligvis meget langt fra os, så det vil være umuligt at kommunikere med dem.

Kilde: University of Rochester
Mennesket DNA som også indeholder genet
Mennesket DNA indeholder også genet
Forskere fra University of British Columbia har identificeret et fælles oprindeligt gen, der gjorde det muligt for for livet at udvikle sig ud over bakterie-stadiet. Genet findes i alle komplekse organismer og indeholder koder for en stor gruppe enzymer, der kaldes proteinkinaser, som aktiverede celler til at blive større og hurtigt overføre information fra en del til en anden.

"Hvis overlapninger og efterfølgende mutationer af dette gen under evolution ikke skete, så ville livet være helt anderledes i dag. Den mest avancerede livet på vores planet ville formentlig stadig være bakteriel slim." siger Steven Pelech, professor i afdelingen for neurologi i UBC medicinske fakultet.

Kilde: Pressemeddelelse fra University of British Columbia
Kinesisk radioteleskop SIKA Det ikoniske 305m store Arecibo radioteleskop er blevet overgået som verdens største radioteleskop, nu hvor Kina er ved at færdiggøre et nyt 500m sfærisk radioteleskop SIKA.

Nu hvor SIKA som bla skal lede efter liv i universet, er ved at være færdig, har de kinesiske myndigheder flyttet 9000 lokale beboere, for at undgå lokal radiostøj