SETI radioteleskoper

SETI projektet gikoprindeligt ud på at lytte efter radiosignaler fra fremmede civilisationer. Men med de nye teknologier er man idag istand til at identificerer tegn på selv primitivt liv på fremmede planeter.

Kilde: Berkeley Alumni

jordlignende exoplanetHidtil har astronomer kigget efter fri ilt når de skal lede efter liv påandre planeter. Men nu viser det sig at Kosmisk stråling også kan danne fri ilt i den øverste atmosfære, så vi desværre ikke kan regne med at det er et tegn på liv.

Hydrotermisk ventilationsskakt på bunden af altanterhavet

I et forsøg på at gengive livets opståen, og finde svar på om det også kan være sket andre steder som fx på bunden af havet på is-månen Europa, har forskere studeret hydrotermiske ventilationsskakter på bunden af Atlanterhavet.
Og her er der masser af energi til at danne liv og ja: Der skla bare være Carbon, en proton-gradient (potentialeforksel) og en katalysator som Molybdenum (Mo42)