Mulige oaser af liv i Mælkevejen
Et nyt studie af livets evne til til at sprede sig, viser at hvis liv kan sprede sig mellem stjernerne (panspermia-teorien), vil det ske på en måde som er letgenkendelig. "Liv kunne sprede sig ud fra sin oprindelsesstjerne, som en epidemi; Man kan sige at Mælkevejen bliver inficeret med lommer af liv" siger CfA medforfatter Avi Loeb. Artiklen er optaget i Astrophysical Journal.

Kilde: 'Interstellar Seeds Could Create Oases of Life' på Harvard
SETI En Russisk Milliardær har givet 100 millioner USD, til det private initiativ 'Breakthrough Initiatives', som skal lede efter signaler fra fremmede civilisationer. Det skal dels ske ved en forøget indsats med eksisterende radioteleskoper, men også med en ny teknik, der leder efter laser-signaler. Ifølge pressemeddelelsen vil optiske teleskoper der leder efter exoplaneter, også kunne identificere ganske svage laser-stråler, der eventuelt måtte bruges til interstellar kommunikation.

Kilde: Breakthroughinitiatives.org/
Frossent krater-bassin på komet67P Dette krater-bassin er en af de overraskelser man har fundet på komet 67P/Churyumov–Gerasimenko; Mystikken består i at dens bund tilsyneladende er frosset så langsomt at den har kunnet taget form efter underliggende is-strukturer. Organiske stoffer er ikke usædvanlige på kometer, men netop i denne kraterbund er koncentrationen særlig høj.
Engelske forskere postulerer nu, at mikroorganismer kan overleve under overfladen, hvor de kan sprede sig når den tør i sollyset under sol-passager, og at det vil netop kunne forklare mystikken om kraterbunden.

LÆS'Do micro-organisms explain features on comets?'
Cyanobakterier under mikroskop (100x) Forsøg med bakterier under Mars-lignende forhold, viser at de rent faktisk kan overleve under sten og i andre beskyttende habita på vores naboplanet.
Rebecca Mickol fra Arkansas University undersøgte forskellige bakteriers evne til at overleve i vand-bærende lag undertemperaturer og et tryk som på Mars, og fandt 4 methanogene bakterier som kunne overleve det."Disse organismer er ideelle kandidater for liv på Mars" siger hun.
Samtidig har Daniela Billi fra Rom's universitet fundet Chroococcidiopside bakterier der lever under klipper i de tørreste ørkener på Jorden.

LÆS 'Earth Organisms Survive Under Low-Pressure Martian Conditions'
og 'Hardy Bacteria Thrive Under Hot Desert Rocks ' på NASA's Astrobio.net “The versatility of Chroococcidiopsis in inhabiting dry niches with different light availability to support photosynthesis extends our appreciation of the limit of photosynthesis,” biologist Daniela Billi of the University of Rom
Den internationale rumstation ISS Apollo12 astronauterne tog prøver med tilbage fra Jorden, af rumsonden Surveyor 3, som landede på stedet 2,5år før- og fandt mikrober på den. Man er dog ikke helt sikker på at prøverne ikke blev forurenet senere. Men en ny undersøgelse af mikrobers evne til at overleve i rummet foretaget på ISS, viser at de kan overleve mange år, når de bare er beskyttet mod UV lys. Det kunne fx. være inde i en meteorit.
"De organismer der kun var udsat for rummets vakuum overlevede. Dem der også blev udsat for UV døde og dem der blev udsat for mindre UV viste nogen overlevelse" siger forfatteren til undersøgelsen Mancinelli