Exobiologi/SETI

Exoplanetsystemet Trapist1Siden den sensationelle fund af 7 jordlignende planeter i Trapist-1 systemet har de været genstand for intens interesse fra forskere. En af (de mange) undersøgelser har været muligheden for at livet kan sprede sig mellem planeterne i systemet.

Man har fundet meteoritter på Jorden som stammer fra Meteornedslag på Mars og Månen, som ville have kunnet bragt bakterier med sig mellem planeterne. Og på Trapist-1 ville det endda have været meget lettere og mere sandsynligt, når planeterne ligger så tæt konkluderer forskerne i artiklen Enhanced interplanetary panspermia in the TRAPPIST-1 system på arXiv.
Men selvom planeterne er jordlignende og ligger i den varme zone om stjernen, er det ikke sikkert de er beboelige. Det skyldes at moderstjernen er en lille dværgstjerne som ikke varmer meget. Derfor er biosfærenom meget tæt om den lilel stjerne. Men små stjerner kan også lave store udbrud, så når planeterne er så tæt på, mener flere forskere at de er meget udsat for soludbrud fra deres stjerne.
Men det kan vi måske få svar på om 5-10år, når James Webb rumteleskopet mfl. kommer i drift.
Fast Radio Bursts kan drive solsejl
Siden man opdagede Fast Radio Bursts (FRB) i 2007 har ingen kunnet give noget der ligner en solid forklaring på dem. Indledningsvist mente man at de kom fra vores egen galakse, men en undersøgelse som forsøgte at knytte dem til nære stjerner endte med at man kunne konstatere at de kommer fra fjernere galakser.
Nu spekulerer forskere fra Harvard som har brugt rigtigt meget tid på FRBs, OM de kan stamme fra fremmede civilisationer. Korte radioglimt giver ikke mening som kommunikation, men de kan være glimt af solsejls-fremdrift som drives af intense radiostråler som sendes fra Jorden, og som vi så ser som korte glimt, som lysene fra fjerne fyrtårne..!
Kilde: Could Fast Radio Bursts Be Powering Alien Probes? fra Harvard
Se også Astronomers Propose a Cell Phone Search for Galactic Fast Radio Bursts
En af de store overraskelser da man nåede Pluto, var fundet af store vand-isbjerge som flyder på et tilfrosset hav under et kilometer tykt is-lag. Med Charon til at holde Plutos indre isfri og en atmosfære so indeholder komplekse organiske forbindelser som vist i “The Photochemistry of Pluto’s Atmosphere" mfl artikler. Pluto har med andre ord alt det der skal til for at skabe liv.
Læs 'Does Pluto Have The Ingredients For Life? ' på NASAs astrobio.net
Jorden er små 5 milliarder år gammel. Og for godt 4,5 mia år siden blev Jorden ramt af et stort objekt som flækkede Jordens tynde skorpe og dannede Månen. Det har taget en rum tid efter det før Jordens skorpe størknede igen og kølede nok af til at vand kunne eksistere. Derfor er man ret sikker på at Jorden først kunne huse liv for godt 4 mia. år siden; De tidligste fund af fossiler har været 3,5mia år gamle, men nye resultater har afsløret 3,8 mia år gamle fossiler, som man endda er baseret på fuldt udviklede RNA sekvenser som man kan finde i liv den dag idag.
I lyset af hvor langsomt livet derefter udviklede sig, mener flere forskere nu at der kan være noget om panspermia teorien - ideen om at livet kom til Jorden på meteoritter eller i kometer; Måske de samme kometer sin leverede vand til jorden i det sene bombardement (LHA).Ideen understøttes også af de mange meteoritter man har fundet på Jorden, som har vist sig stamme fra Mars; En trafik der også kan være gået den anden vej
Derfor har forskere fra MIT og Harvard, designet et kompakt analyseinstrument, som let og effektivt vil kunne finde spor af DNA/RNA og endda kunne afgøre om de har stammer fra Jorden
LÆS In Search of Panspermia på manyworlds

Curiosity roveren i Gale krateret er langt bedre til at identificere organiske stoffer end de tidligere rovere. Den har allerede fundet methan og klorinerede hydrokarbonater i overfladestøvet på Mars. Det er desværre ikke entydige tegn på liv, men viser at der har været en aktiv organisk kemi på Mars.
Men sammenligninger af de nye analyser med de 2 tidligere roveres analyser, antyder at de samme organiske kan være tilstede på resten af Mars også - At hele M;ars overfalden er dækket af organiske stoffer!

Læs "The Search for Organic Compounds on Mars Is Getting Results" NASAs Astrobiology og Mark Kaufmanns blog (også NASA)