Planck satellitten, der blev opsendt i 2009 har afsløret en usædvanlig stråling fra vores egen galakse Mælkevejen, som åbner for en ny vinkel på forståelsen af universets mest fundamentale egenskaber: Rummet, tiden og stoffet i universet.

"Vi har observeret en helt særlig stråling (lys) i radiobølgeområdet fra centrum af vores galakse, Mælkevejen. Ved at benytte forskellige metoder til at adskille bølgelængderne, har Planck forskningsgruppen været i stand til at fastslå spektret af strålingen. Strålingen stammer fra synkrotronstråling, dvs. elektroner og positroner, der med stor energi cirkulerer omkring de magnetiske feltlinjer i galaksens midte, og der er stærke indikationer for, at det stammer fra mørkt stof", fortæller Pavel Naselsky, professor i kosmologi i Discovery Center på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Pavel Naselsky fortæller, at førende forskere som Niels Bohr-professor Subir Sarkar har med beregninger forudsagt, at mørkt stof kan bestå af meget tunge partikler, som er omkring 10x så tunge som Higgs partiklen, dvs. 1000x tungere end en proton. Men de har meget specielle egenskaber og vekselvirker ikke med 'normale' stofpartikler. Mørkt stof-partikler befinder sig desuden normalt meget spredt og vekselvirker heller ikke med hinanden.

Og Pavel fortæller: "Men vi ved fra observationer, at omkring centrum af galakser er koncentrationen af mørkt stof meget høj, og vi har en stærk påstand om, at dér kan de støde sammen, og i sammenstødet dannes elektroner og positroner. Disse elektroner og positroner begynder at rotere omkring det magnetiske felt i galaksens midte, og derved fremkommer denne meget usædvanlige synkrotronstråling.

Denne stråling har det simpelthen ikke været muligt at observere i en sådan detaljegrad før, da tidligere instrumenter ikke har været fintfølende nok. Men med Planck ses den usædvanlige stråling meget tydeligt.

Strålingen kan ikke forklares med de strukturelle mekanismer i galaksen, og det kan ikke dreje sig om stråling fra supernova-eksplosioner. Jeg mener, at dette kan være påvisning af mørkt stof. Ellers har jeg opdaget en helt ny (og ukendt for fysikken) mekanisme for acceleration af partikler i det galaktiske centrum!" siger Pavel Naselsky, og han formoder, at allerede om få måneder vil der foreligge spændende nye resultater.

Resultaterne er publiceret på ArXiv. og offentliggøres i Astronomy and Astrophysics.

Kilde: Københavns Universitet