Solen lige nu

Einstein- og kvantemekanikkens konflikt
Skrevet af Henrik Rosenørn
Søndag, 03. Juli 2011 07:49
Astronomi - Astrofysik

Einsteins relativitetsteori beskriver rummet som en glat struktur, mens kvante-mekanikken viser at rummet burde være grynet. Nye resultater fra Planck viser at der er en nedre grænse for hvor små kornene kan være

Kvantemekanikken beskriver nemlig selve rummet som "grynet" ligesom sand på stranden.

Målinger af en af de klareste Gammaglimt man har set - GRB 041219A fra 2004 - viser nemlig at der er en nedre grænse for hvor så de korn kvantefysikken  foreskriver kan være. Faktisk så små at det udelukker nogle kvantefysiske teorier.

Kilde: ESA

Gravatar
Henrik Madsen (04.07.2011 (13:22:34))
Einstein- og kvantemekanikkens konflikt Yes No Som jeg læser artiklen, så er der ingen defineret nedre grænse for "grynethede n".
"Some theories suggest that the quantum nature of space should manifest itself at the ‘Planck scale’: the minuscule 10-35 of a metre, where a millimetre is 10-3 m.

However, Integral’s observations are about 10 000 times more accurate than any previous and show that any quantum graininess must be at a level of 10-48 m or smaller".
Quote