LHC controlCERN prøvekørte idag LHC acceleratioren uden varsel og uden det store presseopbud - sikkert for at undgå demonstrationer.

CERN meddeler at starten gik godt og man har registreret et stor antal partikler. Uden at Jorden er gået under.

Starten gik idag  kl. 13:06 kolliderede de første 7 TeV-partikler i tunnelen under Jorden i CERN. Det markerede starten på LHC forsøgene, som vil bringe partikelfysikken ud af den stilstand den har stået i, i en årrække.

LHC

"Vi er alle meget imponerede med LHC'ens præstation indtil nu, og det er især tilfredsstillendeat se hvordan alle partikel detektorernefungerer, mens fysikere over hele verden allerede analyserer data. Vi vil snart kunne adressere nogle af de store spørgsmål i den moderne fysik, såsom massens oprindelse, den fælles forståelse af kræfterne (GUT) og tilstedeværelsen af det mørke stof i universet. Jeg forventer at vi har en meget spændende tid foran os" siger  Guido Tonelli som er talsmand for CMS eksperimentet.

Den samme entusiasme og forventning lyser også ud af lederne af de øvrige eksperimenter på LHC'en. Man forventer bla. at kunne spore Higgs partiklen (Den såkaldte Big Bang partikel) allerede i første kørselsrække HVIS den ikke er for let eller tung i forhold til det forventede.

SE PRESSEMEDDELELSEN fra CERN